در راستای قلم بی طرف زندگی نامه فریدون حسنوند را باز آوری می کنیم.

فریدون حسنوند متولد 1343در خانواده ای متوسط در شهرستان اندیمشک.

بعد از اتمام تحصیلات راهنمایی و همزمان با شروع جنگ تحمیلی به بسیج ملحق و بعد از مدتی به عنوان پاسدار به دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی پرداختند.

فعالیت در عرصه های سیاسی ایشان با شرکت در هیات مذهبی و سپس حمایت از کاندیداهای مختلف در ادوار مجلس و ریاست جمهوری شروع گردید.

راهیابی همسرشان به شورای شهر اندیمشک در دور اول و عملکرد مثبت ایشان و همچنین تجمع  ایشان و جمعی از شهروندان اندیمشکی مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به کرسی مشترک اندیمشک و شوش دانیال(ع) که با سرانجام استقلال حوزه انتخابی اندیمشک از شوش مواجه شد چهره ای شاخص را برای ایشان رقم زد.

انتخابات مجلس ششم همزمان شد با کاندیداتوری ایشان در این دوره،

دوره ای که میتوان از آن با عنوان نقطه عطفی در تاریخ سرنوشت سیاسیون اندیمشک نام برد.دبدبه و ابهت و قدرت جولان اصلاح طلبان در آن سالها که قصد قرق همه مناسب سیاسی کشور را داشتند سبب این نشد که  از اندیمشک چشم بپوشند و با معرفی امین بیانک با عنوان کاندیدای خود سعی در گرفتن این کرسی تازه تشکیل برای اندیمشک را  داشتند.امین بیانک نفر دوم جبهه مشارکت در مقابل نیروهای بومی که سالها طعم مدیریت غریبه ها را احساس کرده بودند بخت آن چنانی نداشت ومردم متحد اندیمشک با فرستادن فریدون حسنوند به مجلس ششم عملا نشان دادند که دیگر مدیریت غیر بومی را نمیخواهند.راه یابی فریدون حسنوند به مجلس را میتوان پایان چشم طمع سیاسیون غیر بومی به مناسب سیاسی اندیمشک به خصوص کرسی مجلس این شهر دانست.چرا که بعد از آن هیچ نفری خارج از اندیمشک جرات محک زدن خود را در مقابل اراده مردم در فرستادن فرزندان خود به مجلس را به خود راه نداد.

مجلس ششم اصلاح طلب برای فریدون حسنوند اصولگرا چالش برانگیز بود.استعفای دست جمعی نمایندگان اصلاح طلب آن دوره و مخالفت نمایندگان اصولگرا با این امر چهره حسنوند را در بین سیاسیون نیز شاخص کرد.

دور هفتم مجلس با رد صلاحیتهای اصلاح طلبان که باعث حوادث تیر 78 و نیز قضایای مجلس ششم تشخیص داده شدند عملا فریدون حسنوند را در اندیمشک بی رقیب کرد تا بار دیگر ایشان به راحتی به مجلس راه یابند.

راهیابی آقای حسنوند در دور هشتم خالی از چالش نبود.عملکرد ایشان در دو دوره گذشته مخالفانی را برایشان به وجود آورده بود ولی باز با این احوال در این دوره نیز با تردیدهایی به مجلس راه یافتند.

چهارمین بار یعنی دور نهم مجلس شورای اسلامی برای ایشان خوش یمن نبود.رد صلاحیت ایشان در این دوره و تایید دیر هنگام این صلاحیت و نیز اقبال عمومی مردم از رقیب ایشان باعث گردید که دیگر وی به مجلس راه پیدا نکند.

اما این باعث نشد که وی از سیاست دور بماند.منسب استانداری بوشهر از طرف دولت احمدی نژاد هدیه ای بود از حمایتهای آقای حسنوند از دولت نهم که چند ماهی تا روی کار آمدن دولت دهم دوام آورد.

با روی کار آمدن دولت آقای روحانی فریدون حسنوند با عنوان مشاور وزیر نفت و نیز مسئول گازرسانی به شهرهای زیر بیست هزار نفر منسوب تا باز وی در عرصه سیاسی فعال باشند.

گمان میرود با توجه به مجالس خصوصی و محافل دوستانه بار دیگر آقای فریدون حسنوند به عرصه رقابتهای انتخاباتی وارد شوند.

[ سه شنبه نوزدهم اسفند ۱۳۹۳ ] [ 15:45 ] [ نکیسا ]

ائتلاف امید(کرامت میری)

باسمه تعالی

هر چند در اندیمشک جریانات سیاسی و احزاب کمتر توان جولان دادن در بحث انتخابات را داشته اند،اما در انتخابات گذشته شورای شهر تشکل کوچکی از جوانان مذهبی توانست بیش از هفتاد درصد گزینه های مورد نظر خود را به شورای شهر اندیمشک وارد نماید.

تشکل کوچکی که با نام گروه ائتلاف امید شکل گرفت،توانست در مدت اندکی اعتماد مردم را به خود جلب کرده و در حالی که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری گرایش مردم به نمایندگان اصلاح طلبان بیشتر شده بود،این گروه کوچک اصولگرا اقبال مردمی را به سوی خود جلب نمود.

در حالی که نزدیک به یک سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است،و بسیاری از نفرات  برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی مشخص شده اند،گمانه زنی هایی برای شرکت و یا عدم شرکت این گروه سیاسی در انتخابات مجلس زده شده است.

هر چند هیچ یک از اعضای این گروه که وارد شورای شهر شده اند به صورت قطعی برای شرکت در انتخابات اعلام کاندیداتوری نکرده و یا در مجلس و یا تشکل خصوصی کسی را به حمایت از خود تشویق ننموده اند،اما با توجه به محبوبیت این گروه در بین مردم و به خصوص گروه های اصولگرای شهرستان و با توجه به عملکرد مثبت و تا حدودی چشمگیرتر آقای کرامت میری شرکت ایشان برای نامزدی این جریان بیشتر است.

البته به گمان من انصراف و یا استعفای آقای حجه الاسلام خدامی از امامت جمعه شهرستان میتواند این روند را به چالش بکشاند.

آقای کرامت میری متولد  1355بخش الوار روستای سرچاه دروغ زناب در خانواده ای متوسط و مذهبی هستند.

تحصیلات ابتدایی را در روستای محل تولد و راهنمایی را در مدرسه راهنمایی سرخکان به پایان رسانده و با پایان دوره راهنمایی به دانشسرای تربیت معلم وارد شده به شغل شریف آموزگاری روی آوردند.

ایشان همزمان با تدریس به تحصیلات دانشگاهی خود ادامه داده و با تحصیل در رشته علوم و حدیث از دانشگاه اراک مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت نمودند.

آقای کرامت میری با سابقه سالها تدریس در همه سطوح تحصیلی پا به عرصه مدیریتی نهاده و سالها با عناوین کارشناس حقوقی آموزش و پرورش،مدیریت مدرسه نمونه شاهد،و ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اندیمشک در خدمت مردم شهرستان اندیمشک بوده اند.

آقای میری به عنوان چهره ای اصولگرا با تشکیل ائتلاف امید توانستند در انتخابات گذشته شورای شهر اندیمشک به این نهاد مردمی وارد شده و با عملکرد مثبتی که از خود نشان دادند توانستند محبوبیت زیادی را در بین مردم کسب نمایند.

برای ایشان نیز آرزوی پیروزی در همه مراحل زندگی را داریم.

[ یکشنبه هفدهم اسفند ۱۳۹۳ ] [ 16:45 ] [ نکیسا ]

باسمه تعالی

به منظور ترویج فرهنگ کتاب خوانی و احیاء کتاب خانه های عمومی شهرستان اندیمشک امروز 16/12/93 جلسه ای به دعوت مسءول کتابخانه های عمومی شهرستان و با حضور مسءولین شهرستان برگزار میشود.

هر چند در این راستا دعوت نانه هایی از طرف مسءول کتابخانه های عمومی شهرستان اندیمشک با عنوان دعوت از خیرین ارسال شده است،اما با توجه به سرانه پایین کتاب و کتاب خوانی در کشور و بالطبع در اندیمشک انتظار میرود شهروندان عزیز جهت نمایش حمایت از کتاب خوانی در این مراسم شرکت فرمایند چون که مقوله فرهنگ نیاز به دعوت نامه رسمی ندارد.

باشد که حضور دوستان عزیز نشان دهنده اوج بینش و درک ما از نیاز های فرهنگی شهرمان بخصوص کتاب و کتابخانه باشد.

[ شنبه شانزدهم اسفند ۱۳۹۳ ] [ 8:52 ] [ نکیسا ]

باسمه تعالی

باور بفرمایید قصه ها و شعرهایی که سالها پیش در کتابهای دبستان و راهنمایی به عنوان افسانه و تخیل می گنجاندند به عینه میشود امروزه دید.

چوپانی گاه گاه بی سبب فریاد میزد گرگ آمد،گرگ آمد......

سالها حکایت شهر ما شده که هر که را بخواهند بکوبند فریادهایی از ته دل کسان بلند میشود:گررررررررگ آمد،گررررررگ آمد....

و مردم غافل از این که این صدا از خود گرگ است.

و ایضآ شعر مرحوم سعدی علیه رحمه که فرمود:

یکی روبهی دید بی دست و پای

فرو ماند در لطف و صنع خدای

و تا آخر که درین بود درویش شوریده رنگ

که شیری در آمد شغالی به چنگ

شغال نگون بخت را شیر خورد

بماند آنچه روبه آز آ« سیر خورد

واقعا دقت کردین در این شهر این شعر هم مثال داره؟

ولی از همه حکایات پند آموز تر به نظر من این حکایت بود:

حاتم طایی را گفتند:از خود بزرگ همت تر در جهان دیده ای یا شنیده ای؟

گفت:بلی،روزی چهل شتر قربان کرده بودم امرای عرب را،پس به گوشه صحرا به حاجتی برون رفته بودم.

خارکنی را دیدم پشته فراهم آورده،گفتمش:به مهمانی حاتم چرا نروی که خلقی بر سماط او گرد آمده اند؟

گفت:هر که نان از عمل خویش خورد

منت حاتم طایی نبرد

من او را از همت و جوانمردی از خود برتر دیدم.

من احساس نمیکنم که مولفین کتب درسی در نگارش این کتابها و به کار گیری این حکایتها و اشعار سعی در اذیت کردن دانش آموزان داشته باشند.

شاید حدفشان رساندن مفاهیمی چون بزرگ منشی،استغنا،زیر بار حرف زور نرفتن و .........

بوده و ما متوجه منظورشان نشده ایم.

[ چهارشنبه سیزدهم اسفند ۱۳۹۳ ] [ 22:33 ] [ نکیسا ]

منبع: blogfa.com

یادگار » شماره 10 (صفحه 19)

جغرافیای بلاد و نواحی‏ عشایر خوزستان‏ طوایف شوش‏1

بقلم مهندس قائم‏مقامی

1-مقدمه

این عنوان بر طوایفی اطلاق میشود که در منطقهء شوش واقع بین رود خانهء دز در مشرق قبیله کرد الوند و اراضی اندیمشک در شمال و رود کرخه در مغرب و طوایف میان آن در جنوب سکونت دارند.

ما در این مبحث بادوار و سوابق تاریخی این منطقه و مردمانی که در آنجا سکونت داشته‏اند کاری نداریم بلکه طوایف و قبائلی مورد بحث و گفتگوی‏ ما هستند که اعقاب و اخلاف آنها هنوز هم در این سرزمین باقی میباشند و ساکنین امروزی منطقهء شوش را همانها تشکیل میدهند.

قدیمترین طایفه‏ای که در این منطقه سکونت داشته و اطلاع داریم طایفه‏ معلی‏2است که بریاست شیخ معلعل‏3نامی بالغ بر هزار خانوار از عراق‏ عرب باین منطقه کوچ کرده‏اند و بیش از یکصد و پنجاه خانوار از آن امروز باقی نیست که آن هم در دیلر؟؟؟ طوایف تحلیل رفته.

تنها تیره‏ای که از این طایفه امروز میتوان نام برد تیرهء ظهیریب است‏4که‏ بالغ بر یکصد خانوار میشود و بقیهء تیره‏های این طایفه یا بکلی پراکنده شده‏اند یا از هر کدام بیش از یکی دو خانوار نمانده.

بعد از طایفهء معلی طایفهء الکثیر روی کار آمد و آن نیز چندی بر منطقهء شوش سلطه و حکمروائی داشته است.در خلال ایام قدرت این طایفه چند تیره‏ (1)-رجوع کنید بشمارهء هفتم همین مجله

(2)-بضم اول و فتح دوم

(3)-بضم اول و فتح دوم و سکون و فتح چهارم

(4)-بفتح اول و کسر دوم

یادگار » شماره 10 (صفحه 20)

از لرهای پشتکوهی که بعدها قبیلهء عملهء شوش را تشکیل دادند بحدود شوش‏ آمدند و متعاقب آنها قبیلهء کعب دبیس‏1از قبائل بنی کعب و بعد از آن‏ سگوندها باین سرزمین کوچ کردند.

آمدن این قبائل و تیره‏ها بمرور موجبات و اسباب ضعف الکثیر را فراهم‏ ساخت و علت دیگری هم در ضعیف شدن طایفهء الکثیر بوده است که در جای خود شرح آنرا خواهیم داد تا آنجا که امروز از آن طایفه هم جز مختصری باقی نیست.

2-طوایف

ساکنین منطقهء شوش با این تفصیل بطور کلی تشکیل چهار طایفه میدهند.

1-سگوندهای رحیم خانی.

3-الکثیر

4-کعب دبیس.

شرح قبیلهء سگوند در شمارهء هفتم مجلهء یادگار گذشت و از ذکر احوال‏ قبیلهء دبیس هم بمناسبت اینکه این قبیله از قبائل بنی کعب ساکن حدود خرمشهر (محمرهء سابق)میباشد و بعللی از دیرباز بمنطقهء شوش آمده صرف نظر میکنیم و آنرا بوقتی موکول مینمائیم که از طایفهء بزرگ و معروف بنی کعب‏ گفتگو خواهیم کرد.اینک بشرح دو طایفهء عمله و الکثیر میپردازیم:

عمله

در میان طوایف و عشایر فارسی‏زبان خوزستان و کوه گیلویه‏ غالبا باین اسم برمیخوریم که تیره‏ای شامل پنجاه تا دویست خانوار با این نام وجود دارد و این دسته‏ها مرکب میشوند از افراد قبائل و تیره‏های‏ مختلف که در یک‏جا و تحت یک اسم جمع شده‏اند2.

این تیره‏ها در واقع خدمه و نوکرهای رؤسا و خوانین طایفه هستند و کار یساول‏های سابق پادشاهان و حکام یا باصطلاح امروز«گارد»و«اسکورت» مخصوص را میکنند و برای این دسته‏ها معمولا بمناسبت اینکه هر یکی دو خانوار آن از یک تیره است نمیتوان تقسیماتی قائل شد.

(1)-بضمّ اول و کسر دوم

(2)-دو قبائل عرب نظیر همین تیره‏ها وجود دارد و آنرا حوشیه میگویند.

یادگار » شماره 10 (صفحه 21)

بزرگترین این دسته‏ها که بالاستقلال اداره میشود عملهء شوش است که‏ شامل یکهزار و ششصد خانوار میباشد و اکثریت آن لر است و نیز خوانین‏ و سران آن از لرهای پشتکوه و خانوادهء والی پشتکوهی هستند که از یکصد و پنجاه سال قبل بخوزستان آمده‏اند.

نخستین کسی از آنها که بخوزستان آمده باقر خان پسر حسن خان والی و برادر حسینقلی خان والی معروف است که بعد از مرگ پدر بر سر ریاست طایفه‏ و والی شدن بین آنها اختلاف حاصل شد و باقر خان مغلوب برادر و مجبور بترک‏ مولد و سرزمین اجدادی خود گردید.

باقر خان با سه تیره از اتباع خود بخوزستان کوچ کرد بعد تیره‏های‏ دیگری هم از پشتکوه و لرستان باو ملحق شدند،از سگوندها و اعراب شوش‏ نیز چندین خانوار دور او جمع آمدند و چون اکثریت با کسانی بود که در اصل از اتباع باقر خان نبودند نام عمله بر آنها اطلاق شد و امروز هم بهمان‏ اسم نامیده میشوند.

این طایفه تا زمان کریم خان نوهء باقر خان‏1تحت ریاست یکنفر اداره‏ میشد ولی از آن ببعد میان پسران کریم خان اختلاف تولید گردید و در نتیجهء آن‏ در زمان پسران آنها تجزیه و تقسیم طایفهء عمله صورت گرفت(30 سال پیش) و امروز طایفهء عمله در دو قسمت و تحت سرپرستی دو نفر بطور مستقل اداره میشود:

1-عملهء سیف الله خان بریاست سیف الله خان

2-عملهء غلامرضا خان بریاست تیمور

و این شخص اخیر از کدخدایان غلامرضا خان پسر عموی سیف اللّه خان‏ بوده که بعد از مرگ غلامرضا خان رئیس قبیله شده است.

(1)-بشجرهء رؤسای عمله رجوع شود.

یادگار » شماره 10 (صفحه 22)

(به تصویر صفحه مراجعه شود) نقشهء قسمتی از خوزستان‏ مسکن عشایر شوش

یادگار » شماره 10 (صفحه 23)

شجرهء رؤسای طایفهء عمله‏1

(به تصویر صفحه مراجعه شود) مختصات-شغل اهالی این طایفه زراعت است مردمانی سالم،مطیع و آرامش‏ طلبند.در تاریخ زندگی آنها مبحث طغیان و شرارت نیست،در شجاعت و دلاوری بپایهء سگوندها نمیرسند ولی از اعراب جسورتر و کارآمدترند.از صداقت و راستکرداری آنها اطلاعی نداریم.زبانشان لری آمیخته با عربی محلی‏ است و آن ملاحت و شیرینی که در لهجهء لری وجود دارد در لهجهء آنها نیست‏ علت این مسأله هم این است که لهجه و زبان آنها بمرور تحت تأثیر زبان عربی رفته‏ و رنگ آنرا بخود گرفته است.

تقسیمات-محل سکونت این طایفه در اطراف شوش است.عملهء سیف- اللّه خان در بند معلی واقع بین شوش و ایستگاه سبز آب‏2و عملهء غلامرضا خان دذ (1)-اسامی که در مقابل آن حرف ر گذاشته شده در زمان خود رئیس طایفه‏ بوده و پا هستند.

(2)-ایستگاه ماقبل ایستگاه راه‏آهن اندیمشک و نهمین از ا؟؟؟.

یادگار » شماره 10 (صفحه 24

حسین‏آباد واقع بین رودخانهء دز و شوش سکونت دارند1.

هریک از این دو قبیله شامل 12 تیره است که تقریبا افراد آن بطور تساوی‏ تقسیم شده و از کلیهء تیره‏هائی که در یک قبیله موجود است در دیگری هم وجود دارد این تیره‏ها بشرح زیر میباشند:

1-شوهن‏2شامل 150 خانوار

منبع: blogfa.com

عبارات مشایه
مطالب مرتبط :